INCO TERM


Hai Hai Hello Hello.. <3 to all viewers and the beloved blogger. Thanks for comin.. Hehehe.

Lame tak hapdet blog kan? Kali ni admin Shaa pulak yang takeover blog neh. Biasanya admin Tiqa. Tapi sekang dia tga berehat seketika dpd aktiviti berbloging. Atas sebab2 pribadi. Huhu.

Hari ni admin Shaa nak cerita sedikit tentang INCOTERM. Uols pnh dga atau tahu pasal INCOTERM ni tak? Incoterm ni ialah sila klik THIS PAGE. Kat sini uols akan di beritahu tentang apa itu incoterm dan jenis jenis nya..


* Panduan nak tengok gmbar di atas:
  1. warna biru Seller Responsible.
  2. warna oren Buyer Responsible.
  3. warna biru cair Seller Responsible for insurance, (valued goods)
  • line pertama ialah cost
  • line kedua ialah risk
  • line ketiga ialah insurance (CIP dan CIF)

Sebelum tu, ada dua jenis Term of transportation untuk ni. EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP dan DDP untuk segala jenis mood of transport. darat atau udara kot. Yang selebihnya tu untuk sea and inland transportation. Yang guna jalan laut atau sungai.

ok. Tiba masanya untuk admin Shaa terangkan incoterm2 yang terlibat itu.

  1. EXW : Seller hanya bertanggungjawab dari segi RISK, COST hanya setakat seller premis atau warehouse dorang. selebihnya akan ditanggng oleh buyer.
  2. FCA : Seller hanya bertanggungjawab tentang Risk, Cost hanya sampai di carrier point of origin. 
  3. CPT : Dari segi cost, Seller yang bertanggungjawab sampai Named Place atau buyer Destination. Tapi dari segi Risk, Seller hanya bertanggungjawab sampai kat carrier sahaja.. 
  4. CIP : yang ni spesel sikit sebab dia ada insurance. Biasa untuk barang2 yang berharga. Dari segi cost Seller bertanggungjawab sampai Buyer Destination. Risk pulak seller responsible dari seller premis sampai naik carrier. Insurance pulak seller bertanggungjawab dari Carrier sampai Buyer Destination.
  5. DAT : dari segi Cost dan Risk, Seller responsible dari seller premis sampai terminal or arrival kat tempat buyer itu sendiri. 
  6. DAP : dari segi Cost dan Risk, seller bertanggungjawab dari seller premis sampai Buyer Destination. 
  7. DDP : dari segi Cost dan Risk, Seller yang bertanggungjawab dari Seller premise sampai buyer warehouse. Tapi ada yang cakap dan selalu diguna pakai. Responsible tu hanya sampai ke Buyer Destination bukan Buyer Warehouse. DDP ni pulak seller yang bayar segala taxes and duty dari point of origin to the point of consumption. 
  8. FAS : Cost dan Risk seller must responsible from Seller premise until loading bay kat port tu. Nak unload dia masuk kapal.. 
  9. FOB : dari segi Cost dan Risk, Seller yang bertanggungjawab dari Seller Premise sampai goods tu dah selamat kat atas kapal.
  10. CFR : yang ni lain sikit. dari segi Cost, seller bertanggungjawab sampai Port of Destination. maksudnya, barang tu sampai kat port buyer. Risk dia pulak, sampai goods tu dah selamat naik atas kapal dan sedia untuk belayar.. hehehe
  11. CIF : Cost dia seller tanggung sampai Port of Destination. atau dah sampai kat port buyer. Risk dia pulak, seller tanggung sampai goods tu dah sampai naik atas kapal dan siap sedia nak belayar. TAPI, INSURANCE pulak seller akan bertanggungjawab dari goods tu dah naik atas kapal sampai dia arrival kat Port of Destination. 
Fuhh! penat pulak jd lecturer ni. Bagaimana anak-anak? dah paham?
Senang je kan? siap ada gambar lagi..

Ok. Sekarang admin Shaa dah ngantuk. Admin Shaa nak tido.. semoga berjaya uolsss.. 

zzz...

12.01 a.m

THANKS FOR READING THIS ENTRY. ENJOY IT ! :)

No comments:

Post a Comment

LOGISTICS MAKE THE WORLD WORK BETTER